Welcome to our website! We work for you

روش آبکاری الکترولس و ریز ساختار

اصولا محلول آبکاری الکترولس شامل یک نمک فلزی و یک عامل کاهنده برای تبدیل یون های فلزی به فلز است. محلولی که فقط شامل این دو عنصر است به شدت ناپایدار است و واکنش شیمیایی به طور خود به خود رخ خواهد داد که همراه با رسوب عناصر فلزی خواهد بود.

روش آبکاری الکترولس و ریز ساختار

در عمل، عامل کمپلکس، پایدار کننده / متعادل کننده ی PH , سایر عوامل شیمیایی بایستی به محلول اضافه شوند تا اینکه مانع از چنین واکنش های شیمیایی شوند و محلول را پایدار سازند. غوطه وری ماده ی زیر لایه در این محلول منجر به شروع فرآیند احیای فلز در سطح زیر لایه می شود که به عنوان یک عامل کاتالیزور عمل می کند. اتم های فلزی احیا شده بر روی سطح زیر لایه جذب خواهند شد( به صورت شیمیایی پیوند برقرار خواهند کرد)و به دنبال آن یک خود فعال کننده عمل خواهد کرد و به افزایش ضخامت کمک می کند.

اگر عوامل کاهنده بر پایه فسفر یا بور مورد استفاده قرار بگیرد، سه فلز نیکل، کبالت و پالادیم با فسفر و بور تشکیل آلیاژ خواهند داد. مقدار این عناصر آلیاژی ترکیب شده به غلظت عامل کاهنده، PH و دمای محلول بستگی دارد. تحت شرایط واکنش های با سرعت بالا نسبت این عناصر در رسوب ها کاهش می یابد.

انادزه دانه با مقدار عنصر آلیاژی تغییر می یابد. با افزایش عنصر آلیاژی فیلم ریز دانه می شود و در برخی غلظت ها آمورف می شود.

مطالب مرتبط

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت پویاب فلز میباشد