Welcome to our website! We work for you

کنترل سریع و غیر مخرب پوشش های آبکاری نیکل الکترولس

چگونگی عملکردXRF بر پوشش آبکاری الکترولس نیکل

ابزارXRF برای تعیین ترکیب اولیه و ضخامت پوشش به طور گسترده ای برای سالهای طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند.

پوشش های فلزی با ارایه خواص سطح پیشرفته برای طیف گسترده ای از محصولات، برای بخشهای صنعتی ضروری است.پوشش های فازی می توانند یک لایه بادوام و مقاوم در برابر خوردگی برای محافظت از مواد پایه ایجاد کنند. علاوه بر این پوشش های فلزی می توانند هدایت الکتریکی، مقاومت در برابر گشتاور، قابلیت لحیم کاری و سایر مواد را بهبود بخشد. کنترل کیفیت ترکیب و ضخامت پوشش ها برای اطمینان از صحیح خصوصیات پوشش و دوام بسیار حیاتی است.

پوشش های مختلف مبتنی بر نیکل به دلیل دوام، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی یکی از مهمترین پوشش های صنعتی هستند. به طور سنتی، آبکاری الکترولیتی رایج ترین فرآیند استفاده شده برای رسوب یک پوشش نیکل است و هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود به دلیل کیفیت بهتر و فرآیند آبکاری نیکل الکترولس به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار گرفته است. 

 

آبکاری نیکل الکترولس یک فرآیند شیمیایی کاتالیزوری خودکار است که برای رسوب لایه ای از پوشش آلیاژی نیکل- فسفر(Ni-P) روی یک بستر استفاده می شود. ضخامت پوشش نیکل - فسفر بسته به نوع کاربرد معمولا از 1 تا 40 میکرومتر متغیر است. پوشش های نیکل الکترولس مس توانند محتوای فسفر متافوتی داشته باشند که بر خصوصیات خاص متالورژی تاثیر می گذارد. دامنه غلظت فسفر معمولا از 2 تا 15% متغیر است. از مزایای پوشش نیکل فسفر کم ضخامت بسیار یکنواخت داخل و خارج قطعات پیچیده است، در حالیکه سطح بالاتر فسفر مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری را برای موارد استفاده صنعتی ضروری می کند.

یکی از مزایای اصلی پوشش نیکل- فسفر این است که ضخامت بسیار مطلوبی ایجاد می کند که به هندسه قطعه بستگی ندارد. آبکاری نیکل الکترولس می تواند به تمام سطوح پنهان برسد تا پوشش کامل حتی در پیچیده ترین قطعات را فراهم کند. یک مزیت اضافی این است که آبکاری نیکل الکترولس می تواند برای هر دو ماده رسانا و غیر رسانا اعمال شود، به این معنی که می تواند برای طیف وسیعی از لایه های غیر فلزی مانند پلاستیک، منسوجات، چوب و کاغذ نیز استفاده شود. امروزه پوشش نیکل الکترولس در بسیاری از صنایع مانند اتومبیل( مانند یاتاقان و مجموعه دنده ها)، الکترونیک( بعنوان مثال مدار چاپی و اتصالات) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کاربرد زیادی در دیگر صنایع دارد.

روش های اندازه گیری ضخامت پوشش

 چندین روش مختلف برای اندازه گیری ضخامت پوشش وجود دارد. استفاده از یک اندازه گیری پوشش قابل حمل که بر اساس القای مغناطیسی یا روش جریان گردابی یک روش سریع برای بررسی ضخامت پوشش است. تکنیک پیچیده دیگر ارزیابی ضخامت پوشش توسط اندازه گیری سطح مقطع با میکروسکوپ الکترونی روبشی است. با این روش فقط می توان ضخامت پوشش را اندازه گیری کرد نه ترکیب پوشش.

هنگامی که به کنترل کیفیت دقیق پوشش های فلزی نیاز است، از روش تجزیه و تحلیل فلور سانس اشعه ایکس(XRF) اغلب بهترین راه حل کلی است. ابزار های مدرن Microspot XRF می توانند ضخامت پوشش و اندازه گیری ترکیب پوشش همزمان را فراهم کنند و یک راه حل بسیاری از کاربرد های اندازه گیری پوشش چالش برانگیز ارایه دهند که سایر روش های اندازه گیری قادر به انجام آن نیستند.

تجزیه و تحلیل XRF

تعیین همزمان ضخامت و ترکیب شیمیایی پوشش آبکاری نیکل الکترولس

ترکیب پوشش به طور قابل توجهی بر ویژگی های مکانیکی، مقاومت در برابر خوردگی و مغناطیسی یک پوشش نیکل- فسفر تاثیر می گذارد که باعث می شود نه تنها اندازه گیری ضخامت پوشش بلکه محتوی فسفر نیز مهم می باشد. تجریه و تحلیل Microsoft XRF خواص پوشش آبکاری نیکل الکترولس را تعیین می کند. از این قابلیت برای پوشش هایی با آلیاژهای متفاوت فسفر- نیکل بسیار استفاده می شود.

 

 

مطالب مرتبط

نقش آند ها در فرآیند آبکاری ...

استفاده از پوشش نیکل الکترولس در صنعت اتومبیل ...

سوختگی لایه در آبکاری نیکل به چه علتی می باشد؟ ...

نقش براقی اولیه( نرم کن) در آبکاری نیکل چیست؟ ...

خودرویی شگفت انگیز در آینده ای نزدیک ...

چه عواملی باعث سوختگی در H.DC آبکاری کروم می شود؟ ...

بررسی وضعیت خوردگی در جریان های موضعی با سرعت بالا ...

اهداف و دسته بندی آبکاری آندایزنیگ ...

عوامل موثر بر کیفیت رسوب نیکل الکترولس ...

تانتال چیست؟ ...

اثر وجود فلز های مس وروی در الکترولیت آبکاری نیکل: ...

اصول خوردگی ...

آشنایی با آبکاری نیکل الکترولس مشکی ...

خوردگی بین دانه ای چیست؟ ...

چگونه یک آلیاژ به روش آبکاری ایجاد می شود؟ ...

فرآیند جدید آبکاری، ظروف سوخت هسته ای را پوشش داده است ...

پوشش های آبکاری الکترولیتی قلع: ...

روش های مبارزه با خوردگی شیاری ...

آبکاری نقره چیست؟ ...

اصول ایمنی هیدروژن فلوراید(HF) ...

روش های گالوانیزاسیون گرم ...

چگونه سیانور از پساب صنعتی در صنعت آبکاری حذف می گردد؟ ...

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت پویاب فلز میباشد