Welcome to our website! We work for you

افت قیمت نیکل در بازار های جهانی شدت گرفت

در این بخش از فلزی صحبت می شود که بسیار استراتژیک است و بسیار کاربرد فراوانی همچون صنعت آبکاری دارد. فلز نیکل را نمی توان تصور کرد که در صنعتی حضور نداشته باشد. فقط چند کشور انگشت شمار قادر به تولید فلز نیکل می باشند.

بازار فلز نیکل در یک ماهه گذشته با افت قیمت ها مواجه بوده که البته این مساله شامل حال اکثر فلزات در بازر بورس فلزات لندن و سایر بازارهای کالایی نیز شده است . با پایان سال میلادی جاری قیمت بیشتر مواد فلزی پایه رو به کاهش است. البته میزان عرضه توسط دو کشور فیلیپین و اندونزی نیز بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

بنا به گزارش متال بولتن،‌بازار نیکل با کسری اندکی در ۴ ماه ابتدای سال جاری میلادی روبرو بوده است. اما میزان ذخیره فلز نیکل در بورس فلزات لندن درماه نوامبر سال جاری تا حدودی ثابت مانده که می تواند نشانه از بین رفتن این کسری اندک بوده باشد. قیمت فلز نیکل از ابتدای ماه نوامبر تا اواسط هفته دوم دسامبر سال ۲۰۱۷ چیزی بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر تن کاهش داشته است.

فلز نیکل

در این حین نیز باید دانست که نیکل مانند کبالت از جمله فلزات پر کاربرد در باتری ها و در پی آن وسایل نقلیه الکتریکی باتری دار است و پیش بینی می شود که با افزایش تولید در بازار وسایل نقلیه برقی، قیمت های این فلز نیز با جابه جهایی عمدتا صعودی مواجه شود. البته کاربردی بودن فلز نیکل در فولاد سازی  برای تولید فولاد ضد زنگ را نباید نادیده گرفت،‌چرا که بیش از ۶۰ درصد مورد استفاده نیکل در این صنعت است.از این رو کاهش سطح تولید فولادهای ضد زنگ نیز بر کاهش تقاضای نیکل تثیر قابل توجهی دارد.

از دیگر عوامل مهم و موثر بر قیمت نیکل ، وضعیت تولید در فیلیپین به عنوان یکی از کشورهای مهم عرضه کننده مواد معدنی نیکل است. معادلات سیاسی و محیط زیست در فیلیپین در روند قیمت های این فلز پایه، همواره تاثیر گذار بوده است. به طوری که در چند ماه گذشته بحث هایی مبنی بر بسته شدن معادل نیکل در فیلیپین به دلیل مسایل زیست محیطی به گوش می رسید و تصمیم بر آن بود که فعالیت این معادن مورد بازنگری قرار گیرد. خانم رجینا لوپز، وزیر سابق محیط زیست و منابع طبیعی فیلیپین و پیگیر سر سخت مسایل محیط زیستی، خواهان منع ادامه فعالیت معادن نیکل بود که البته پس از برکناری وی توسط پارلمان فیلیپین، فعالیت برخی معادن به روند گذشته بازگشت، اما با وجود این هنوز هم برخی فعالیت ها برای محدود کردن معادن در حال پیگیری است. بدیهی است که توقف فعالیت معادن بر روی افزایش قیمت ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. فضای رقابتی کشور فیلیپین و اندونزی در بازار عرضه نیکل اندکی به پیچیدگی معاملات افزوده است، طوری که بازار این فلز به شدت تحت تاثیر میزان عرضه توسط این دو کشور است. شایان ذکر است که چیزی بیشتر از ۳۰ درصد نیکل جهان در کشورهای اندونزی و فیلیپین تولید می شود.

مطالب مرتبط

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت پویاب فلز میباشد