Welcome to our website! We work for you

تاریخچه آبکاری

تقریبا تمامی فلزات به صورت خالص در طبیعت وجود ندارد، فلزات به صورت ترکیباتی از مواد معدنی دیگر در طبعیت یافت می شود. انسان با کسب دانش قادر به جداسازی فلزات از دل طبیعت شده است که از آنها مصارف متعددی می شود. فلزات بنا به خصلت ذاتی تمایل به بازگشت به طبیعت به صورت ترکیب را دارند. که یکی از اهداف آبکاری جلوگیری از این عمل(بازگشت) در فلزات است.

فلزات در زندگي امروز بشر نقش عمده و غير قابل انكاري را بازي مي كنند.بطوريكه با اندكي تامل در دنياي پيرامون خود متوجه حضور پررنگ اين ماده حياتي در گوشه گوشه زندگي خود مي شويم.همين حضور گسترده و همه جانبه باعث شده تا انسان با مهمترين و بزرگترين چالش در اين زمينه روبرو شود،خوردگي!
خوردگي را مي توان بصورت واكنش بين فلز و محيط اطراف آن توصيف كرد كه در نهايت به ايجاد حفره،سايش و كاهش استحكام مكانيكي فلز--- ميشود و مي تواند باعث شكست آن شود.
از آنجايي كه كشورها به ويژه كشورهاي در حال توسعه سالانه هزينه هاي گزافي را در نتيجه جبران خسارات ناشي از خوردگي متحمل مي شوند،در نتيجه بهبود رفتار خوردگي فلزات مي تواند از نظر اقتصادي و پيشرفت جامعه اهميت بسزايي داشته باشد.راههاي مختلفي براي اين منظور وجود دارد كه يكي از موثر تين آنها آبكاري يا الكتروپليتينگ مي باشد.
به طور كلي به مجموعه فرايندهايي كه تحت آن سطح فلزي يا غيرفلزي با لايه هايي از فلز پوشش داده مي شوند، آبكاري مي گويند.
صنعت آبكاري در ايران پيشينه اي طولاني دارد و قدمت آن تقريبا به سال 1277 شمسي برمي گردد كه ابراهيم خان صحاف باشي اولين كارگاه آبكاري را در خيابان لاله زار تهران تاسيس كرده وبا نصب وانهاي آبكاري نيكل،مس، برنج و نقره ،آبكاري صنعتي ايران را پايه گذاري نمود.
در حالت كلي آبكاري را مي توان به 3 مرحله زير تقسيم كرد:
1- زير سازي:
در اين مرحله فلزات از هر نوع چربي، اكسيد فلز و مواد مزاحم ديگر، پاكسازي مي شوند. به عنوان مثال براي پاكسازي قطعه از چربي با توجه به نوع آن و شرايط موجود انواع چربيگيرهاي صنعتي را مي توان به كار برد: چربيگير الكتريكي،چربيگير الكترود و... .پس از پاكسازي فلزات در اين مرحله قطعات وارد مرحله بعد كه خود آبكاري است مي شوند.
2- آبكاري:
در اين مرحله يك فلز مقاوم در برابر خوردگي و زنگ زدگي توسط جريان برق روي قطعه مورد نظر مي نشيند. كه براي اين منظور مواد و لوازم زير مورد نياز است:
- محلول الكتروليت : محلولي است رسانا كه توانايي هدايت جريان الكتريسيته را به خوبي دارد.
- دستگاه ركتي فاير : دستگاهي است كه جريان متناوب را به جريان مستقيم با آمپر بالا و ولتاژ پايين تبديل كرده و در نتيجه جريان برق لازم براي فرايند آبكاري تامين مي شود.
- آند : آند درواقع شمش فلزي است كه قرار است آبكاري را انجام دهد و لازم به ذكر است كه جريان مثبت هميشه در اين ناحيه واقع مي شود.
- وان آبكاري : وان آبكاري در واقع مخزني است كه محلول الكتروليت ، آند و قطعه مورد نظر در آن قرار مي گيرد.
- تسمه و كابل مسي : اين كابل ها در واقع هدايت دهنده جريان الكتريكي از ركتي فاير به وان آبكاري هستند.

3- پسيو كاري :
پس از انجام مرحله آبكاري ،مرحله پسيو كاري يا غير اكتيو كردن وجود دارد كه با توجه به نوع آبكاري متفاوت است.به عنوان مثال پسيوكاري پس از انجام آبكاري گالوانيزه،كروماته كردن-پس از آبكاري نيكل،كروم و پس از آبكاري طلا،لاك نام دارد.
با توجه به مطالب ذكر شده و همچنين قدمت و اهميت اين صنعت در اغلب كشورهاي درحال توسعه به خصوص ايران، شركت پوياب فلز مفتخر است كه پس از سالها تحقيق علمي در اين زمينه از سال 1383 به طور رسمي فعاليت خود را در زمينه توليد مواد شيميايي شروع كرده و به لطف خدا و تكيه بر دانش روز دنيا موفقيت چشمگيري را در اين عرصه كسب نمايد.كه عمده فعاليت اين شركت در زمينه صنعت آبكاري و رنگ مي باشد .
علاوه بر اين شركت با توجه به اصل مشتري مداري،خدماتي نظير مشاوره رايگان،شناسايي ورفع مشكلات پديد آمده در حين آبكاري توسط متخصصين خبره و كليه خدمات پس از فروش، را براي مشتريان خود قايل است.

مطالب مرتبط

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت پویاب فلز میباشد