Welcome to our website! We work for you

خوردگی داغ چیست؟

خوردگی مواد حاوی سوپر آلیاژهای پایه نیکل و کبالت به کمک نمک های مذاب در یک محیط حاوی گاز های اکسید کننده در دماهای بالا خوردگی داغ نامیده می شود.

این خوردگی در اثر افزایش اکسید شدن در دماهای تقریبا بین 700-925 درجه سانتیگراد، هنگامی که فلزات و آلیازها با فیلم های حاوی نمک پوشانده شده اند، اتفاق می افتد. این نمک ها معمولا به صورت فاز بخار بی خطر هستند. محدوده دمایی که خوردگی داغ در آن رخ می دهد به ترکیب شیمیایی نمک و اجزای تشکیل دهنده گاز و همچنین ترکیب شیمیایی آلیاژ وابسته است. این نوع خوردگی در دستگاههای تبدیل کننده ذغال سنگ به گاز، تجهیزات فرآیند های پتروشیمیایی، گاز های خروجی سیستم داخلی موتور احتراقی، مخازن تحت فشار، موتور های توربین گازی در هواپیما و خصوصا در کاربرد های صنعتی و دریایی و گوره های ذوب ضایعات دیده شده است. دما و فشار چزیی اکسیژن و سولفور در برخی از فرآیند های صنعتی تاثیر زیادی دارد. با اینکه گاز خود به خود تاثیر خورنده ندارد، در تمام محیط موجود در این فرآیند ها به تشکیل نمک های جامد و مذابی منجر می شود که در خوردگی شرکت می کنند.

خوردگی داغ

امروزه خوردگی هایی را که در دماهای بالای نقطه ذوب نمک رخ می دهد، خوردگی داغ نوع اول می نامند. معمولا این نوع خوردگی در بالاترین حد از محدوده دمایی مذکور رخ می دهد. خوردگی در پایین ترین حد از این محدوده دمایی را خوردگی داغ نوع دوم می نامند.

به طور کلی خوردگی داغ دو مرحله دارد: مرحله اول، مرحله آغازین، شامل شکسته شدن پوسته اکسیدی محافظ است. در محله دوم، مرحله پیشرفت نمک ها به فلز بدون محافظ می رسند و خوردگی به شکل کاهش ناپذیر در بالاترین سرعت خود ادامه می یابد. خوردگی داغ نوع اول به صورت یک لایه متخلخل اکسید روی یک منطقه میانی حاوی مخلوطی از آلیاژ و اکسید ها قرار گرفته است.

خوردگی نوع دوم اولین بار در یک سازه دریایی، در یک موتور توربین گازی که نیروی محرکه کشتی ویلیام کالاهان را تامین می کرد، دیده شد. این نوع خوردگی معمولا به صورت ایجاد حفرات ریز، باندازه ای که سولفیداسیون منجر نشود، ظاهر می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا اینجا را کلیک نمایید.

مطالب مرتبط

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت پویاب فلز میباشد