Welcome to our website! We work for you

خوردگی حبابی چیست؟

خوردگی حبابی نوعی از خوردگی سایشی است که علت آن تشکیل و متلاشی شدن حباب های بخار و هوا روی سطح فلز است. اساس تشکیل حباب ها نیز پدیده ی کاویتاسیون است که در طی این فرآیند کاهش فشار روی یک مایع مثل آب منجر به جوشیدن مایع و ایجاد حباب در آن می شود.

بعنوان مثال یک سیلندر پر از آبی را در نظر بگیرید که دارای پیستون باشد، وقتی پیستون به سمت بالا کشیده شود فشار روی سطح آب کاهش می یابد و آب تبخیر و در ادامه حباب هایی ایجاد می شود. تکرار این فرآیند با سرعت بالا سبب می شود حباب های بخار به سرعت تشکیل و از بین روند. محاسبات نشان می دهد انفجار این حباب ها تولید امواج شوکی با فشارهایی باندازه 6000 psi می نماید.

خوردگی حبابی

همچنین نیروی حاصله می تواند سبب انهدام و تغییر شکل خمیری اکثر فلزات شود. خسارت حبابی که در توربین های هیدرولیکی، پره های کشتی ها، پروانه ی پمپ ها و به طور کلی در سطوح فلزاتی مشاهده می شود که در تماس با مایعات متحرک قرار دارند و سرعت زیاد سیال باعث تغییرات فشار می شود. شکل ظاهری خسارت حبابی تا حدودی شبیه به خوردگی حفره ای می باشد. با این تفاوت که در این نوع خسارت حفره ها نزدیک به هم هستند و سطح فلز به یک حالت خشن در می آید. بنابراین خسارت حبابی را می توان حاصل دو پدیده خوردگی و تنش های مکانیکی دانست.

روش های جلوگیری از خسارت حبابی

خسارت حبابی را می توان با استفاده از روش های مطرح شده برای خوردگی سایشی به حداقل رساند، اما می توان به ذکر چند روش خاص برای جلوگیری از این خسارت اشاره کرد:

1- به حداقل رساندن فشار هیدرودینامیکی

2-استفاده از آلیاژهای مقاومتر

3-به کارگیری از سطوح صاف در پروانه ها، زیرا سطوح صاف برای رشد جوانه ها نامناسب است.

4-پوشاندن اجزای فلز با روکش های نرم مثل لاستیک

5-حفاظت کاتدی، در این روش حباب های هیدروژن روی سطح فلز ایجاد می شود که مانند بالشتک هوا ضربات ناشی از امواج شوک را جذب می کند.

مطالب مرتبط

تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت پویاب فلز میباشد